donderdag 15 april 2010

Ding 7 - Ontdek flickr

Nou er is zeker heel wat te ontdekken op Flickr. Alleen denk ik soms "leuk, maar wat doe je er in de praktijk mee". Bovendien moet je heel erg oppassen met bijv. foto's van activiteiten plaatsen omdat je dan toestemming moet hebben. Vaak weet je niet wie er allemaal aanwezig zijn.
Diverse bibliotheektoepassingen heb ik bekeken, maar die vind ik dan weer vrij statisch.
Het is erg leuk om de mashups te zien. Vooral findr is bijzonder als je van fotografie houdt en het leuk vindt een woord steeds verder uit te splitsen. Het lijkt wel wat op een aquabrowser.

Zelf heb ik mij aangemeld voor Bighugelabs. com. Geen idee wat dat was, maar nu weet ik het. Ik heb een persoonlijke kaart aangemaakt die ik kan delen met anderen (als ik dat zou willen - maar zo leuk is de kaart nu ook weer niet geworden).

Ik stop ermee voor vanavond, want Gert roept me voor de koffie. Ik vind wel dat ik die heb verdient.

Ding 6 - het aanmaken van yahoo en Flickr account

Inderdaad (Ans - bedankt) als je een eigen yahoo-account aanmaakt kom je wel in Flickr. Ik heb daar ook meteen maar een setje van 7 foto's naar toe geupload. Dit was goed te doen. Volgens mij heb ik nu echt mijn dag. Op naar ding 7!

Vervolg op ding 6 - Het downloaden van een foto met een URL



Vanavond gaat het gebeuren. In de herkansing ga ik een foto MET URL op mijn weblog proberen te zetten (met een beetje hulp van Anita van Lierop).

Het is gelukt! Hier krijg ik nu echt een voorjaarsgevoel bij.


Alleen snap ik nog niet waarom (terwijl ik het principe best snap) het mij NIET lukt om een foto van flickr te halen met URL. Hij geeft daarbij ook aan dat de foto wordt gedownload, alleen vertoont de foto zich niet op het scherm vóórdat je op klaar drukt. Zou dit te maken hebben met het feit dat het geen jpg-bestand is? Ik ga het net zo lang proberen totdat het lukt....................

Ik heb het nog maar net gezegd en de eerste de beste foto is gelukt (met jpg aan het eind).
Dat valt nog eens mee!



woensdag 14 april 2010

Ding 6 - foto invoegen met URL?

Via mijn weblog: "dashboard/berichten bewerken" heb ik 3 naamloze berichten verwijderd.
Niemand hoeft nl. mijn gestuntel te zien en het is ook zo raar als er niets staat, waar je dan op kunt reageren.

Ik heb geprobeerd om via Flickr een foto met de tekst "help" te kopiëren door de URL te kopiëren en te plakken. Helaas is dit tot 3x toe mislukt.
Het volledige URL adres heb ik gevonden door met de rechtermuis op de i (=informatie) te klikken en het met CTRL c en CTRL v te plakken bij foto's invoegen via URL.

Wat doe ik fout?

Misschien is het sowieso goed om even te stoppen en er op een ander moment weer tegenaan te gaan, want ik kom zo niet zo veel verder vrees ik.

Ding 6

HELP

Als ik wil inloggen in FLICKR krijg ik een half A4tje waar o.a. op staat:

Welcome back to Flickr!
We're sorry, but there's a problem (ja, dat merk ik ook)

Here's what going on:
Your dingen23 Yahoo! ID uses the email adress 23dingen@gmail.com. That email address is already associated with the 23dingenNL.account on FLICKR.
....etc. (De volledige tekst kun je bij mij opvragen)

Wat moet ik nu doen? Sowieso wil ik het liefst werken via mijn eigen blog, maar zoals gezegd: ook daar kom ik niet in.

Wie kan mij verder helpen?!

Ding 6















In de 75ste boekenweek zijn er in de Novetheek locatie Wapenveld twee living statues geweest. Ze waren bijzonder goed (zie foto) en hadden het publiek in de greep.........
Het invoegen van een foto op deze manier is niet zo moeilijk. Via Flickr kom ik nog niet echt goed verder omdat mijn inlogcode niet pakt. Ik ga het nu maar proberen via de inlog van 23 dingen.

Wish me luck!

zaterdag 10 april 2010

Netvibes account maken en RSS feeds toevoegen

Als ik de titel hierboven lees realiseer ik me dat ik vooraf niet wist wat het was en nu er al enigszins mee kan werken. Best wel bijzonder eigenlijk.
Waar ben ik tegenaan gelopen?

Ding 4 - aanmaken van het netvibes account.
Na het bekijken van de diverse filmpjes heb ik me maar gehouden aan het voorstel om Netvibes te installeren. Op zich goed te doen. Helaas week mijn scherm wel af van het voorbeeld. Er stond namelijk achter aanmelden: NIET NU. Zou dit zijn omdat het weekend is?
Gelukkig kon ik me bovenin de balk wel aanmelden. Verder ging het aanmelden eigenlijk goed. Ik heb het profiel enigszins aangepast; een "charmante" foto van mijzelf toegevoegd en de indeling voorzien van vakantiegevoelens. Verder zag ik het weer van Parijs geprojecteerd staan. Dit heb ik veranderd in Athene zodat ik mezelf al kan voorbereiden op de meivakantie naar Evia (Griekenland - in de buurt van Athene).

Ding 5 - RSS feeds toevoegen.
Het toevoegen van de genoemde RSS feeds in opdracht 3 was goed te doen. Het toevoegen van collega's was een heen en weer switchen van de Novetheek 23 dingen site naar Netvibes. Op een gegeven moment had ik 48 bestanden openstaan. Een beetje te veel van het goede. Waar ik nog niet zeker van ben is de plaatsing. Ik heb alle collega's toegevoegd onder favorieten/feeds. Ze staan daar wel mooi bij elkaar, maar of het de bedoeling is....? Eerst had ik ze zelfs ook op de werkbalk geplaatst, maar dit werd al gauw zo onoverzichtelijk dat ik ze daar weer weg heb gehaald.
Ik denk dat er aan de indeling wel meer schort want ik heb 3 indelingen.
1. RSS feeds openbaar (hier staan de opdrachtsites)
2. Internet tabblad (hier staan 23 dingen en de door mijzelf toegevoegde eigen favorieten)
3. Algemeen tabblad (hier staat nieuws en het weer in Athene)

Via "meestbezochte sites" is het handig om feeds aan te maken. Je hoeft dan niet alles opnieuw in te typen.

Conclusie: Voor mijn gevoel heb ik al veel geleerd, maar het overzicht en inzicht in de manier van handelen moet nog komen. Maar ik heb al gezien dat rangschikken nog aan de orde komt. Ik kan haast niet wachten, maar ik stop nu toch maar zodat ik nog iets aan mijn weekend heb. Er gaat meer tijd inzitten dan je denkt.