woensdag 28 april 2010

Ding 10 - Social bookmarking en delicious gekoppeld aan mijn weblog

Vanavond heb ik diverse video's bekeken om vertrouwd te raken met Social bookmarking. Het nadeel van favorieten op de oude manier opslaan is:
1. Favorieten zijn (als je ze niet goed indeelt) onoverzichtelijk
2. Ze zijn maar op één computer rechtstreeks te bekijken

De nieuwe manier van opslaan is: social bookmarking en dit kan via delicious.com. Je hebt geen browser nodig; bekijken gaat via de website. Dit maakt het leuker en handiger. Een voordeel is ook dat je samen een netwerk krijgt van interessante en nuttige websites. Jouw trefwoorden kunnen nl. ook door anderen geopend worden.

Gisteren heb ik me aangemeld met "23 dingen". Vanavond ga ik via mijn yahoo account aan de gang. Ik heb 10 websites toegevoegd via: safe a new bookmark/URL invoegen/next. Soms de titel aangepast en tags toegevoegd en daarna gesaved. Meteen heb ik gekeken hoeveel anderen deze sites ook hebben geselecteerd.

Hier volgt mijn rijtje:

1. www.venicecentral.com/news.html met de volgende tags: venice band muziek 2metersessies lennon rogerwaters thewall
Waarom deze laatste twee tags? Omdat ik gisteren las dat Venice niet zo veel concerten in Nederland geeft omdat drie van de broers/neven Lennon als backing vocals mogen optreden bij de tour van Roger Waters van the Wall.
Aantal belangstellenden: 2 (dit ben ik met 23 dingen + met mijn eigen weblog: het is dus nog niet echt ontdekt. Ga als je het niet kent eens naar http://www.youtube.com/watch?v=zcEURhzbbA8. Van dit liedje krijg ik altijd kippevel omdat de tekst zo mooi is!

2. www.fotoaanpassen.nl (omdat ik het zo'n handige site vond) met de volgende tags: foto bewerken gratis handig
Aantal belangstellenden: 116

3. www.vakantiereiswijzer.nl met de volgende tags: vakantie weer foto's recencies hotel appartement
Aantal belangstellenden: 147

4. www.cdr.nl met de volgende tags: cd muziekdvd beluisteren adviezen muziekadvies
Aantal belangstellenden: 5

5. www.zoekenbel.nl (handig als je alleen een telefoonnummer hebt) met de volgende tags: telefoonnummer naam adres zoek
Aantal belangstellenden: 0

6. www.postcode.nl (zoals jullie merken ben ik degene van de sociale contacten) met de volgende tags: postcode adres naam plaats zoek
Aantal belangstellenden: 3

7. www.publiekwijzer.nl met de volgende tags: picarta zoek titel boek gegevens auteur bibliotheek
Aantal belangstellenden: 3

8. www.sheetmusicplus.com/artist met de volgende tags: bladmuziek artiest artist
Aantal belangstellenden: 0 (snap ik niet)

9. http://romanadvies.bibliotheek.nl met als tags: roman advies bibliotheek auteur titel
Aantal belangstellenden: 15

10. http://citaten.net.home.asp met als tags: citaten wijsheden aforismen auteurs anoniem
Aantal belangstellenden: 39

Nadat ik al deze sites in mijn account (delicious.com/dekker.magda) heb ingebracht ben ik de tags gaan plaatsen op de links van mijn blog. Dit heb ik gedaan (a.d.v. de video-uitleg) settings/blogging/tag rolls/titel intypen/font aangepast en aangegeven dat ik het "alphabetically" gesorteerd wil hebben/code gekopieerd naar mijn blogger dashboard/indeling/gadget toevoegen/HTML/Java Script/code geplakt en opgeslagen en daarna op blog weergeven geklikt.
Het is gewoon het trucje nadoen, maar het is gelukt. De tags staan in "wolkvorm" rechts op mijn blog.

Verder heb ik nog gekeken naar favoriete sites van anderen. De tags zijn willekeurig toegekend. Sommigen zullen het heel serieus en breed doen anderen zijn heel summier. Maar het mooie is: door de vele mogelijkheden kom je wel altijd op een goede site uit. Ik ben nog lang niet uitgekeken. Dit smaakt naar meer.......


Voor de bibliotheek is het een mooi middel om leners met elkaars favoriete sites in aanraking te laten komen en zo de kennis te verbreden.

Ding 10 - vervolg

Bernard je was te snel. Ik zit pas aan het begin van ding 10. Ik was nog niet aan de ontdekoefeningen toe.

Wel heb ik nu via delicious.com mijn tag "2 meter sessies" via edit aangepast. Ik heb de woorden aan elkaar getypt.

Nu ga ik verder ontdekken.

dinsdag 27 april 2010

Ding 10 - Social bookmarking en delicious

Via delicious (maar niet het tijdschrift waar ik gewoon nu constant aan moet denken) mijzelf aangemeld via de gebruikersnaam "23 dingen" en wachtwoord "delicious 23". Gezocht via tags naar de band Venice (waar ik een fan van ben). Helaas niet gevonden. Ik denk: 'dat is te gek, die moet toegevoegd worden'. Terwijl ik daarmee bezig was (URL www.venicecentral.com/news.htlm met de taggs: venice band muziek 2 meter sessies lennon en daarna gesaved) gebeurde er iets bijzonders. Precies op dat moment kreeg ik via outlook een mail binnen van de concerten die Venice binnenkort in Nederland geeft. Het is toch niet te filmen....?!
Voor wie het niet gelooft.... Hierbij het bewijs van de binnenkomende mail (enigszins ingekort door mij). Dubbelklik voor leesbare tekst.

Ding zonder nummer - kan ik het nog?

Deze tekst en foto kwam ik tegen via mijn RSS feeds in biblioblog van netvibes.com. Twee uur geleden is deze tekst binnengekomen. De foto heb ik via Snippy bewerkt. Het lukt dus nog om meerdere geleerde onderdelen in praktijk te brengen.

Magda
--------------------------------------------------------------------------------
Stilte in de bibliotheek!
Bibman dinsdag 27 april 2010 19:27:00 Delen


Niet echt geschikt voor de jeugdboekenweek, deze kindonvriendelijke bibliotheekaffiche. Bibliothecarissen houden er blijkbaar nog steeds van om een vermanend vingertje op te steken. Vooral eten of drinken bij een computer kan je duur te staan komen.


Ps. Ik ben blij dat wij niet zoveel verboden in de bibliotheek hebben!

Bron: Passive Aggressive Library Signs

woensdag 21 april 2010

Ding 9 - Mijn visie op Web 2.0






In Wikipedia staat: De term Web 2.0 verwijst naar wat sommigen zien als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web.


Een hele mond vol maar voor mij is deze kennismaking zeker een tweede fase in mijn eigen ontwikkeling op het World Wide Web. In de aankondiging van ding 9 staat dat we nog maar 3 'grote' dingen hebben gedaan (bloggen, RSS, foto's delen). In mijn beleving hebben we DRIE GROTE DINGEN gedaan met hoofdletters. Als ik deze cursus niet had gevolgd, dan bleef er veel voor mij verborgen. Ik zie zowel privé als voor het werk mogelijkheden. Het maken van aankondigingen zal er zeker professioneler uit gaan zien als je gebruik maakt van de geleerde mogelijkheden. Het gebruik van RSS feeds is een verrijking voor de informatiefunctie die we hebben. Een RSS feed moet zeker op onze eigen website toegevoegd worden. In de bibliotheek willen we ook de lener de mogelijkheid bieden om zijn/haar favoriete titel onder de aandacht te brengen door middel van een foto. De manieren van fotobewerken zijn ons dan niet vreemd meer. Mijn blik op het web is zeker veranderd. Mijn oog valt nu op de RSS feeds terwijl ik die voor "ding 1" nooit opgemerkt heb. Ik ben benieuwd wat de rest van de cursus me nog brengt.

Ding 8 - Foto via www.fotoaanpassen.nl



















Via www.fotoaanpassen.nl kun je op een leuke en makkelijke manier foto's bewerken. Aanmelden is niet nodig. Als je een foto hebt opgezocht uit bijv. je eigen bestanden (deze foto heb ik gedownload vanuit www.mijnfoto.nl) kun je het op allerlei manieren aanpassen. Je kunt diverse lijsten om de foto plaatsen of de foto ronde hoeken geven. Je kunt (glitter)tekst toevoegen. Zelfs kun je een foto veranderen in een kleurplaat. Zie onderste foto. Ik heb bij de keurenfoto gekozen voor effecten: polaroid en ik heb de tekst toegevoegd: De siepel wordt door Sjalotje uit de grond getrokken - Ootmarsum 17 04 2010. Deze tekst heb ik naar onderen versleept. De tekstgrootte heb ik vergroot naar 20 i.p.v. 16. De lettergrootte mag eigenlijk nog wel wat groter maar dan past het niet meer zo mooi op de verkleinde foto. Als je op de foto klikt wordt de tekst vanzelf leesbaar. De foto heb ik verkleind. Het mooie is dat als je de breedte aanpast de hoogte vanzelf wordt aangepast. Wat een verschil hè tussen kleur en kleurplaat!

dinsdag 20 april 2010

Ding 8 - Foto toevoegen vanuit Picnik


Nu heb ik me aangemeld via Picnik. Gegevens ingevoerd. Wel grappig ik moest kiezen of ik een "gal" of "boy" was. Apart dat ze het woord "girl" zo verbasteren. Via "upload a photo" een foto uit mijn eigen archief gezocht van Den Bosch. Via crop en colour het een en ander aangepast. Want de blauwe vogel moest wel echt blauw zijn. Zie hier het resultaat. Ik vond dit wel een makkelijke site. Het lijkt enigszins qua mogelijkheden op Picasa. Alleen had ik wat moeite om de foto ingevoegd te krijgen. Vraag me niet hoe het gelukt is, maar ineens ging het.